Vandaag een Annekedote over Bart.
Bart vertelt dat hij boos is op zijn juf omdat hij zich oneerlijk behandeld voelt. Iemand heeft zijn tas afgepakt, hij trekt aan de tas en schreeuwt: “Geef terug!” De juf stuurt hem naar de gang, hij vindt dat oneerlijk. Als ik me afstem op Bart z’n gevoel, komt in me op dat R.E.T. (Ratio Emotieve Therapie) nu een goed middel is om de situatie in stukjes te knippen en Bart te helpen zelf een oplossing te vinden. Hij voelde zich boos en een beetje verdrietig. Hij had gewild dat de juf ook het andere kind erbij betrokken had. Wat hij had kunnen doen was de tas terugvragen in plaats van eraan te trekken. Wat hem helpt is dat hij zijn boosheid laat zakken en eerst tot 10 telt. Dan voelt hij zich oké. En zegt tegen zichzelf: “ik ben oké zoals ik ben!”
R.E.T. nodigt het kind uit om zelf oplossingen te bedenken, anders te kijken naar je gedrag. Dat lukt Bart!
Hoogsensitieve kinderen hebben een groot rechtvaardigheidsgevoel. Ze vinden het lastig dat ze zelf oneerlijk worden behandeld, maar zien en voelen ook dat een ander kind oneerlijk behandeld wordt. Meestal kom je niet ver met een woede aanval. Maar als je leert om op een goede manier voor jezelf en een ander op te komen, dan geeft dat een beter resultaat. Voor jezelf op kunnen komen begint met het versterken van het gevoel van eigenwaarde. Daar besteden we in mijn praktijk veel aandacht aan.
Heb jij ook een kind zoals Bart? Jullie zijn van harte welkom!