Een lieve meid die al een tijdje in mijn praktijk komt, zag dat haar vriendin door de hele klas werd gepest. Op het schoolplein maar ook in de groepsapp. Dit meisje heeft toen het lef gehad om in de groepsapp te schrijven dat “iedereen nu direct moet stoppen met pesten, het is niet leuk!” Haar actie heeft zo goed geholpen dat het pesten gestopt is en ook niet meer gebeurt. Zij heeft de hele klas wakker geschud.

Vandaag gaat mijn Annekedote over pesten. Het is de #weektegenpesten staat het aanpakken van pesten en het werken aan een veilige school centraal. Dit jaar is het motto Samen aan zet. Kijk voor meer informatie op https://www.omgaanmetpesten.nl/

Wat ik soms zie bij kinderen is dat er een onbalans kan ontstaan bijvoorbeeld door te veel stress, verdriet en rouw, spanningen thuis. Het kind voelt van alles maar weet zich er geen raad mee. Door middel van het gedrag geeft het kind signalen af aan zijn omgeving: ik zit niet lekker in mijn vel. Deze signalen worden door ouders en andere volwassenen vaak niet als signalen gezien maar als vervelend of afwijkend gedrag. Het gevolg is dat het kind negatieve aandacht krijgt. Omdat het zelfbeeld van het kind aangetast is, wordt dit door de negatieve aandacht bevestigd: “ik ben niet oké zoals ik ben”. Het kind voelt zich niet gezien, niet geaccepteerd. Er ontstaat een patroon. De pijn die het kind voelt kan zich naar binnen keren, dan is het kind gevoelig om gepest te worden. De pijn kan ook naar buiten gericht worden dan is het kind gevoelig om pester te worden. Wanneer er op school ook nog een ‘voedingsbodem’ is voor het pesten kan dit erg uit de hand lopen, met negatieve gevolgen voor het gepeste kind. Maar ook de pester wordt in een rol geduwd die haar of hem niet past.

Omdat ik zelf 10 jaar gepest ben, herken ik vrij snel de signalen. Zoals het gevoel dat er iets mis is met jou. Je misschien zelfs schuldig bent aan het pesten. Het schaamtegevoel om het te vertellen. Alle keren dat je het wél verteld hebt en je je niet serieus genomen voelde.
In mijn praktijk oordeel en veroordeel ik de kinderen niet. Ik sta open voor hun verhaal, ze zijn blij dat er iemand is die naar ze luistert en die ze kunnen vertrouwen. Samen werken we aan het doorbreken van het gedragspatroon. Ik leer kinderen om hun emoties te voelen, deze te verbeelden, te benoemen en de ruimte te geven. Het kind ontdekt welke kwaliteiten hij/zij heeft. Het zelfvertrouwen groeit. We oefenen ander gedrag en op welke manier je kunt reageren op situaties. Voor de gepeste kinderen om hun weerbaarheid te vergroten, voor de pestende kinderen om te stoppen hun eigen pijn op een ander af te reageren.

In het voorbeeld aan het begin om het lef te hebben in te grijpen als je merkt dat er gepest wordt.

Nee, ik ben de schaamte voorbij. Ik zoek niet langer de schuld bij mezelf. Of bij degenen die mij 10 jaar lang gepest hebben. Mijn ervaring zet ik nu in bij de begeleiding van kinderen in mijn praktijk De Kracht van het Kind. Daar ben ik heel trots op!

Word of ben jij gepest? Of pest je zelf? Wordt jouw kind gepest? Of pest jouw kind anderen? Wil je daarover met mij praten? Stuur dan een mailtje naar info@dekrachtvanhetkind.nl

Hartegroeten van Anneke

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten